V prvom rade je potrebné definovať si, čo chápe zákon pod pojmom zariadenie starostlivosti o ľudské telo.
Zariadeniami starostlivosti o ľudské telo sú najmä :
- kaderníctvo
- holičstvo,
- kozmetika,
- manikúra,
- pedikúra,
- solárium,
- masážny salón,
- sauna,
- tetovací salón,
- zariadenie na poskytovanie regeneračných a rekondičných služieb (napríklad fitnescentrum alebo kryokomora).
Keďže v týchto zariadeniach dochádza k určitým zásahom do ľudského tela, zákonodarca stanovil určité podmienky, ktoré musia byť v týchto zariadeniach dodržiavané, a pravidlá, ktorými sa tieto zariadenia musia riadiť. Nižšie popíšeme všeobecné povinnosti pre všetky tieto zariadenia, avšak konkrétne povinnosti pre konkrétne zariadenia treba aplikovať primerane podľa konkrétneho prípadu.
Stavebno-technické riešenie, priestorové usporiadanie, vybavenie a vnútorné členenie zariadenia
- denné osvetlenie,
- umelé osvetlenie,
- vykurovanie,
- vetranie
- účinné nútené vetranie, ak ide o priestory zariadenia, v ktorých sa manipuluje s látkami s intenzívnym zápachom alebo s látkami so škodlivým účinkom (napríklad pri používaní rôznych chemických prípravkov v kaderníctve alebo pri manikúre)
- oddelené skladovanie čistej bielizne a použitej bielizne,
- oddelené uloženie pomôcok na upratovanie,
- oddelené uloženie civilného odevu a pracovného odevu zamestnancov,
- odloženie odevov zákazníkov,
- čakanie na obsluhu.
Zariadenie musí mať prívod pitnej vody a teplej vody. V každej prevádzkovej miestnosti musí byť k dispozícii umývadlo s výtokom pitnej vody a teplej vody, v masážnych salónoch je potrebné umiestniť aj sprchy. Zariadenie musí mať k dispozícii záchod s umývadlom s výtokom pitnej vody a teplej vody, umiestnený v zariadení alebo prístupný z chodby, z ktorej sa do tohto zariadenia vstupuje.
Podlahy v zariadení musia byť ľahko umývateľné, hladké, nešmykľavé a bez škár. V prevádzkových miestnostiach nesmú byť koberce. Steny v miestach, v ktorých môže dôjsť k ich znečisteniu, musia mať ľahko umývateľný a dezinfikovateľný povrch. Jednotlivé predmety zariadenia musia byť ľahko čistiteľné a dezinfikovateľné.
V právnych predpisoch nájdeme upravené aj priestorové rozmery, ktoré musia byť dodržané. Na jedno pracovné kreslo musí pripadnúť najmenej 3 m2 podlahovej plochy, na jedno ležadlo 6 m2 podlahovej plochy a na vaničku na nohy 4 m2 podlahovej plochy. Vzdialenosť pracovného miesta od miesta na čakanie na obsluhu musí byť najmenej 2 m.
Dezinfekcia a sterilizácia
Platí, že pred výkonom, pri ktorom sa porušuje celistvosť pokožky, sa pokožka na mieste zákroku musí očistiť a dezinfikovať. Na dezinfekciu možno použiť len biocídne prípravky registrované v Centre pre chemické látky a prípravky Slovenskej republiky, ich príprava a aplikácia sa musia vykonávať podľa návodu výrobcu.
V zariadení možno používať len pracovné nástroje a pomôcky na jednorazové použitie alebo pracovné nástroje a pomôcky na opakované použitie. V prípade pomôcok na opakované použitie, tieto musia byť ľahké na čistenie, dezinfekciu a sterilizáciu a musia sa po každom zákazníkovi dôkladne mechanicky očistiť, umyť horúcou vodou s prídavkom saponátu a osušiť. Taktiež pracovné nástroje, ktoré porušujú celistvosť pokožky alebo môžu spôsobiť poranenie, sa musia aj dezinfikovať a sterilizovať.
Pri zákazníkoch, ktorí trpia kožnými ochoreniami, možno používať len vyhradené pracovné nástroje a pomôcky, ktoré sa po ich použití musia dezinfikovať prípravkom so širokým spektrom účinnosti. Ak sa v zariadení používa sterilizátor, je povinnosť viesť sterilizačný denník, do ktorého sa zapisuje druh sterilizovaných nástrojov, parametre sterilizácie a dátum sterilizácie.
Pracovné postupy, prístroje, pracovné nástroje, pomôcky a prípravky používané v zariadeniach
Ak sa v zariadení používajú špeciálne prístroje alebo metódy, zákazník musí byť upozornený na možné kontraindikácie a zdravotné riziká a oboznámený so spôsobom ochrany zdravia a musia mu byť poskytnuté zodpovedajúce ochranné pomôcky. Zamestnancom musia byť poskytnuté osobné ochranné pracovné prostriedky podľa druhu vykonávaných činností podľa Nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov. Každý zamestnanec musí mať tiež k dispozícii aj uterák a mydlo.
Lekárnička
- gáza hydrofilná skladaná sterilná 7,5 cm x 7,5 cm – 2 ks
- obväz hotový sterilný 6 cm x 5 m – 1 ks
- náplasť s vankúšikom 8 cm x 4 cm – 4 ks
- náplasť hladká 1,25 cm x 2 m – 1 ks
- dezinfekčný roztok v originálnom balení – 1 ks
- očné kvapky – 1 ks
- nožnice nehrdzavejúce – 1 ks
- pinzeta nehrdzavejúca – 1 ks
- rukavice gumové jednorazové – 1 pár
- zatváracie špendlíky nehrdzavejúce – 4 ks – nie je povinnosť, iba odporúčané
- teplomer – 1 ks – nie je povinnosť, iba odporúčané
- masť na popáleniny s pantenolom (iba pre zariadenia solárií) – 1 ks
- kuchynská soľ (iba pre zariadenia solárií)
Prevádzka zariadenia
Používanie a čistenie bielizne
Ukladanie odpadu
Ak pri obsluhe zákazníka vzniká odpad, ten sa musí odstraňovať po každom zákazníkovi a zhromažďovať v uzatvárateľných nádobách. Nádoby sa musia denne vyprázdňovať, čistiť a dezinfikovať. Nebezpečný odpad sa musí ukladať do oddelených, uzatvárateľných, nepriepustných a mechanicky odolných, ak je to možné, tak aj v spáliteľných nádobách. Takisto je potrebné mať uzatvorenú zmluvu o likvidácii nebezpečného odpadu, ak v zariadení takýto odpad vzniká, so spoločnosťou, ktorá má oprávnenie na likvidáciu nebezpečného odpadu.
Prevádzkový poriadok zariadenia
Prevádzkový poriadok zariadenia starostlivosti o ľudské telo musí obsahovať všetky tieto vyššie uvedené činnosti a ich popis, spolu s identifikačnými údajmi prevádzkovateľa zariadenia a ďalšími predpísanými náležitosťami. Prevádzkový poriadku musí byť umiestnený na vhodnom a viditeľnom mieste v zariadení starostlivosti o ľudské telo.
Prevádzkový poriadok musí obsahovať:
- identifikačné údaje prevádzkovateľa zariadenia,
- druh a spôsob poskytovania služieb, zdravotné kontraindikácie služieb a zakázané úkony pri poskytovaní služieb,
- podmienky prevádzky a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia zákazníkov a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zamestnancov zariadenia,
- návod na použitie prístrojov,
- zdravotné kontraindikácie použitia prístrojov,
- postup pri mechanickej očiste, dezinfekcii a sterilizácii pracovných nástrojov a prístrojov,
- postup pri mechanickej očiste a dezinfekcii povrchových plôch miestností a ich vybavenia,
- spôsob skladovania a manipulácie s bielizňou,
- spôsob a frekvenciu upratovania zariadenia,
- spôsob nakladania s odpadom, jeho odstraňovanie, frekvenciu vyprázdňovania odpadových nádob, ich čistenia a dezinfekcie.
V prípade, ak potrebuje pomôcť s vypracovaním prevádzkového poriadku alebo s dodržiavaním všetkých vyššie uvedených povinností, neváhajte nás kontaktovať.