+421 (0) 948 421 412info@podnikatelsko.sk

Zariadenie starostlivosti o ľudské telo – povinnosti

V prvom rade je potrebné definovať si, čo chápe zákon pod pojmom zariadenie starostlivosti o ľudské telo.

Zariadeniami starostlivosti o ľudské telo sú najmä :

  • kaderníctvo
  • holičstvo,
  • kozmetika,
  • manikúra,
  • pedikúra,
  • solárium,
  • masážny salón,
  • sauna,
  • tetovací salón,
  • zariadenie na poskytovanie regeneračných a rekondičných služieb (napríklad fitnescentrum alebo kryokomora).

Keďže v týchto zariadeniach dochádza k určitým zásahom do ľudského tela, zákonodarca stanovil určité podmienky, ktoré musia byť v týchto zariadeniach dodržiavané, a pravidlá, ktorými sa tieto zariadenia musia riadiť. Nižšie popíšeme všeobecné povinnosti pre všetky tieto zariadenia, avšak konkrétne povinnosti pre konkrétne zariadenia treba aplikovať primerane podľa konkrétneho prípadu.

Stavebno-technické riešenie, priestorové usporiadanie, vybavenie a vnútorné členenie zariadenia

Zariadenie starostlivosti o ľudské telo sa musí riešiť tak, aby tvorilo uzatvorený celok, stavebne a prevádzkovo oddelený od iných priestorov, ktoré nesúvisia s prevádzkou zariadenia.
Zariadenie musí mať zabezpečené:
  • denné osvetlenie,
  • umelé osvetlenie,
  • vykurovanie,
  • vetranie
  • účinné nútené vetranie, ak ide o priestory zariadenia, v ktorých sa manipuluje s látkami s intenzívnym zápachom alebo s látkami so škodlivým účinkom (napríklad pri používaní rôznych chemických prípravkov v kaderníctve alebo pri manikúre)
V zariadení sa musia vytvárať podmienky na:
  • oddelené skladovanie čistej bielizne a použitej bielizne,
  • oddelené uloženie pomôcok na upratovanie,
  • oddelené uloženie civilného odevu a pracovného odevu zamestnancov,
  • odloženie odevov zákazníkov,
  • čakanie na obsluhu.

Zariadenie musí mať prívod pitnej vody a teplej vody. V každej prevádzkovej miestnosti musí byť k dispozícii umývadlo s výtokom pitnej vody a teplej vody, v masážnych salónoch je potrebné umiestniť aj sprchy. Zariadenie musí mať k dispozícii záchod s umývadlom s výtokom pitnej vody a teplej vody, umiestnený v zariadení alebo prístupný z chodby, z ktorej sa do tohto zariadenia vstupuje.

Podlahy v zariadení musia byť ľahko umývateľné, hladké, nešmykľavé a bez škár. V prevádzkových miestnostiach nesmú byť koberce. Steny v miestach, v ktorých môže dôjsť k ich znečisteniu, musia mať ľahko umývateľný a dezinfikovateľný povrch. Jednotlivé predmety zariadenia musia byť ľahko čistiteľné a dezinfikovateľné.

V právnych predpisoch nájdeme upravené aj priestorové rozmery, ktoré musia byť dodržané. Na jedno pracovné kreslo musí pripadnúť najmenej 3 m2 podlahovej plochy, na jedno ležadlo 6 m2 podlahovej plochy a na vaničku na nohy 4 m2 podlahovej plochy. Vzdialenosť pracovného miesta od miesta na čakanie na obsluhu musí byť najmenej 2 m.

zariadenie starostlivosti ludske telo povinnosti

Dezinfekcia a sterilizácia

Platí, že pred výkonom, pri ktorom sa porušuje celistvosť pokožky, sa pokožka na mieste zákroku musí očistiť a dezinfikovať. Na dezinfekciu možno použiť len biocídne prípravky registrované v Centre pre chemické látky a prípravky Slovenskej republiky, ich príprava a aplikácia sa musia vykonávať podľa návodu výrobcu.

V zariadení možno používať len pracovné nástroje a pomôcky na jednorazové použitie alebo pracovné nástroje a pomôcky na opakované použitie. V prípade pomôcok na opakované použitie, tieto musia byť ľahké na čistenie, dezinfekciu a sterilizáciu a musia sa po každom zákazníkovi dôkladne mechanicky očistiť, umyť horúcou vodou s prídavkom saponátu a osušiť.  Taktiež pracovné nástroje, ktoré porušujú celistvosť pokožky alebo môžu spôsobiť poranenie, sa musia aj dezinfikovať a sterilizovať.

Pri zákazníkoch, ktorí trpia kožnými ochoreniami, možno používať len vyhradené pracovné nástroje a pomôcky, ktoré sa po ich použití musia dezinfikovať prípravkom so širokým spektrom účinnosti. Ak sa v zariadení používa sterilizátor, je povinnosť viesť sterilizačný denník, do ktorého sa zapisuje druh sterilizovaných nástrojov, parametre sterilizácie a dátum sterilizácie.

Pracovné postupy, prístroje, pracovné nástroje, pomôcky a prípravky používané v zariadeniach

Ak sa v zariadení používajú špeciálne prístroje alebo metódy, zákazník musí byť upozornený na možné kontraindikácie a zdravotné riziká a oboznámený so spôsobom ochrany zdravia a musia mu byť poskytnuté zodpovedajúce ochranné pomôcky. Zamestnancom musia byť poskytnuté osobné ochranné pracovné prostriedky podľa druhu vykonávaných činností podľa Nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov. Každý zamestnanec musí mať tiež k dispozícii aj uterák a mydlo.

Lekárnička

V zariadení  starostlivosti o ľudské telo musí byť na vhodnom a dostupnom mieste lekárnička prvej pomoci. Vybavenie lekárničky prvej pomoci musí byť nasledovné:
  • gáza hydrofilná skladaná sterilná 7,5 cm x 7,5 cm – 2 ks
  • obväz hotový sterilný 6 cm x 5 m – 1 ks
  • náplasť s vankúšikom 8 cm x 4 cm – 4 ks
  • náplasť hladká 1,25 cm x 2 m – 1 ks
  • dezinfekčný roztok v originálnom balení – 1 ks
  • očné kvapky – 1 ks
  • nožnice nehrdzavejúce – 1 ks
  • pinzeta nehrdzavejúca – 1 ks
  • rukavice gumové jednorazové – 1 pár
  • zatváracie špendlíky nehrdzavejúce – 4 ks – nie je povinnosť, iba odporúčané
  • teplomer – 1 ks –  nie je povinnosť, iba odporúčané
  • masť na popáleniny s pantenolom (iba pre zariadenia solárií) – 1 ks
  • kuchynská soľ (iba pre zariadenia solárií)

Prevádzka zariadenia

Vlhká mechanická očista a dezinfekcia pracovných plôch, podláh a zariadení na osobnú hygienu sa musia vykonávať denne pred začatím alebo po skončení prevádzky a priebežne počas výkonu práce. Plochy zariadení prichádzajúce do priameho kontaktu s telom zákazníka sa musia umývať a dezinfikovať po každom zákazníkovi. Vlhká mechanická očista umývateľných povrchov stien a nábytku sa musí vykonávať raz týždenne. Základná oprava všetkých náterov zariadenia a maľovanie sa musia vykonávať najmenej raz za dva roky.

zariadenie starostlivosti o ludske telo povinnosti

Používanie a čistenie bielizne

V zariadení musí byť dostatočné množstvo bielizne, primerané predpokladanému počtu zákazníkov. Pre každého zákazníka sa musí používať čistá bielizeň. S bielizňou sa musí manipulovať tak, aby nedochádzalo k vzájomnému styku alebo zámene čistej bielizne a použitej bielizne. Použitú bielizeň možno skladovať len v pracích alebo umývateľných a dezinfikovateľných obaloch alebo v obaloch na jednorazové použitie.
Po vypratí je potrebné bielizeň vysušiť. Ak nie je použitá bielizeň odnášaná na pranie denne, po použití sa musí vysušiť na určenom mieste mimo prevádzkovej miestnosti, prípadne v sušiacom zariadení. Ak pranie použitej bielizne vykonáva prevádzkovateľ zariadenia, musí používať vyvárku a vypratá bielizeň sa musí vyžehliť. Vyvárku bielizne možno nahradiť praním pri nižších teplotách s použitím pracieho prostriedku s dezinfekčným účinkom. Čistú bielizeň možno prepravovať do zariadenia, len ak je zabalená tak, aby sa zabránilo jej kontaminácii.

Ukladanie odpadu

Ak pri obsluhe zákazníka vzniká odpad, ten sa musí odstraňovať po každom zákazníkovi a zhromažďovať v uzatvárateľných nádobách. Nádoby sa musia denne vyprázdňovať, čistiť a dezinfikovať. Nebezpečný odpad sa musí ukladať do oddelených, uzatvárateľných, nepriepustných a mechanicky odolných, ak je to možné, tak aj v spáliteľných nádobách. Takisto je potrebné mať uzatvorenú zmluvu o likvidácii nebezpečného odpadu, ak v zariadení takýto odpad vzniká, so spoločnosťou, ktorá má oprávnenie na likvidáciu nebezpečného odpadu.

Prevádzkový poriadok zariadenia 

Prevádzkový poriadok zariadenia starostlivosti o ľudské telo musí obsahovať všetky tieto vyššie uvedené činnosti a ich popis, spolu s identifikačnými údajmi prevádzkovateľa zariadenia a ďalšími predpísanými náležitosťami. Prevádzkový poriadku musí byť umiestnený na vhodnom a viditeľnom mieste v zariadení starostlivosti o ľudské telo.

Prevádzkový poriadok musí obsahovať:

  1. identifikačné údaje prevádzkovateľa zariadenia,
  2. druh a spôsob poskytovania služieb, zdravotné kontraindikácie služieb a zakázané úkony pri poskytovaní služieb,
  3. podmienky prevádzky a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia zákazníkov a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zamestnancov zariadenia,
  4. návod na použitie prístrojov,
  5. zdravotné kontraindikácie použitia prístrojov,
  6. postup pri mechanickej očiste, dezinfekcii a sterilizácii pracovných nástrojov a prístrojov,
  7. postup pri mechanickej očiste a dezinfekcii povrchových plôch miestností a ich vybavenia,
  8. spôsob skladovania a manipulácie s bielizňou,
  9. spôsob a frekvenciu upratovania zariadenia,
  10. spôsob nakladania s odpadom, jeho odstraňovanie, frekvenciu vyprázdňovania odpadových nádob, ich čistenia a dezinfekcie.

V prípade, ak potrebuje pomôcť s vypracovaním prevádzkového poriadku alebo s dodržiavaním všetkých vyššie uvedených povinností, neváhajte nás kontaktovať.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *