+421 (0) 948 421 412info@podnikatelsko.sk

Kvalifikovaný elektronický podpis KEP a jeho využitie

Kvalifikovaný elektronický podpis, skrátene KEP – čo je to, ako a načo ho využiť?

Definíciu kvalifikovaného elektronického podpisu nájdeme v Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES.

V článku 3 ods. 12 je definovaný ako zdokonalený elektronický podpis vyhotovený s použitím kvalifikovaného zariadenia na vyhotovenie elektronického podpisu a založený na kvalifikovanom certifikáte pre elektronické podpisy.

Aký je význam KEP?

Kvalifikovaný elektronický podpis je ekvivalentom vlastnoručného podpisu, ktorým sa potvrdzujú právne úkony v listinnej podobe, pričom totožnosť autora KEP (toho, kto podpisuje), je jednoznačne a preukázateľne identifikovateľná.

Kvalifikovaný elektronický podpis na elektronickom dokumente zabezpečí možnosť overenia identity subjektu, ktorému elektronický podpis patrí, preukázanie nemennosti údajov uvedených v dokumente a určenie zodpovednosti za podpis pripojený k elektronickému dokumentu.

Ako vytvorím KEP?

Na vytvorenie kvalifikovaného elektronického podpisu je potrebné disponovať kvalifikovaným certifikátom a aplikáciou na vytvorenie podpisu. Technické prostriedky na vytvorenie KEP nájdeme na občianskom preukaze s čipom, ktorý musí byť aktivovaný na podpisovanie.

Na príslušnom oddelení dokladov si čip na občianskom preukaze musíte aktivovať zadaním troch kódov – BOK, KEP PUK, KEP PIN. Až po tejto aktivácii viete využívať čip vo Vašom občianskom preukaze.

Aký je rozdiel medzi KEP a ZEP?

V minulosti sa používalo označenie ZEP, avšak nadobudnutím účinnosti zákona č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) sa pojem zaručený elektronický podpis zmenil na kvalifikovaný elektronický podpis.

Využitie KEP

KEP je možné využiť pri elektronických podaniach na portáli www.slovensko.sk, kde je nutné použiť autorizáciu kvalifikovaným elektronickým podpisom. Je potrebné mať nainštalovanú aplikáciu D.Suite/eIDAS alebo D.Launcher, ktoré sú k dispozícii na stiahnutie tu.

V prípade, ak je potrebné podpísať podanie alebo formulár na webe slovensko.sk, vystačíte si s KEP, ktorý sa nachádza na občianskom preukaze. Na komunikáciu s Finančnou správou SR, prostredníctvom portálu Finančnej správy Slovenskej republiky Vám KEP, ktorý je na občianskom preukaze postačuje.

Vedeli ste, že väčšina formulárov funguje len cez prehliadač Internet Explorer? V ostatných prehliadačoch Vám systém nedovolí podpísať podanie.

KEP a obchodný register

Pri podávaní podaní na obchodný register či na živnostenský úrad si však už s KEP, ktorý máte na občianskom preukaze nevystačíte. Pri týchto elektronických službách je totiž potrebné prikladať prílohy, ktoré musia byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom. Prílohy sú väčšinou vo formáte PDF. Na podpísanie dokumentu vo formáte PDF už potrebujete mať zakúpenú a nainštalovanú osobitnú aplikáciu od komerčného poskytovateľa.

Výhody KEP

Pri používaní KEP v konaní pred štátnymi úradmi, napr. kataster nehnuteľností, obchodný register, živnostenský register a ďalšie viete ušetriť na poplatkoch. Oproti klasickému podaniu v listinnej, papierovej podobe, je poplatok o 50% nižší.

KEP má využitie aj pri zakladaní s.r.o. , či pri vykonávaní zmien v s.r.o. elektronicky, prostredníctvom portálu slovensko.sk.

Príklady ako môžete ušetriť:

Založenie s.r.o.elektronické podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 150 EUR

Založenie s.r.o. listinné podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 300 EUR

Zmeny v s.r.o.  – elektronické podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 33 EUR

Zmeny v s.r.o. listinné podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 66 EUR

Založenie akciovej spoločnostielektronické podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 375 EUR

Založenie akciovej spoločnostilistinné podanie poplatok za zápis do obchodného registra je 750 EUR

Zápis fyzickej osoby – podnikateľa do obchodného registra – elektronické podanie 75 EUR

Zápis fyzickej osoby – podnikateľa do obchodného registra – listinné podanie 150 EUR

Ak nedisponujete KEP alebo komerčnou aplikáciou na podpisovanie príloh vo formáte PDF, kontaktujte nás a ušetrite na poplatkoch – založenie s.r.o., zmeny v s.r.o. a ďalšie služby za poplatky o 50% nižšie.

 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *